pondělí 21. března 2011

KDE TO, KUA, VLASTNĚ BYDLÍM???

Termín zahájení sčítání lidu klepe na dveře, takže i já jsem si vyrazila z kolbenky dříve, abych stihla na poště převzít veledůležité formuláře.

Sčítací komisařka číslo xy navštívila mé bydliště již dvakrát, bohužel však v čase, kdy je člověk obvykle v práci, takže mi nechala lístek, ať si vyzvednu laskavě formuláře na kontaktním místě. Proč ne, myslím si. Aspoň se nemusím zdržovat, vemu papír a pak to vyplním na netu.

V půl čtvrté vybíhám z kolbenky a mířím na kontaktní místo. V čekárně jsou čtyři lidi. Vevnitř asi jeden. Čekám. Za deset minut vylézá chlap s lejstrem. Další! Ozve se zevnitř. Tak jde druhý chlap, po něm babka, výrostek s knírkem, další babka.  Půl hodiny v čudu. Babka se souká ze dveří. Další!

Odhodlaně vstupuju dovnitř, v ruce přichystaný průkaz občana.

„Dobrý den, jdu si pro formuláře na sčítání lidu“.

„Sedněte si, to bude na dlouho,“ dí úřednice a hrabe se v hromadě papírů.

Na dlouho.. myslím si.. co je na dlouho? Najít mě podle rodného čísla, zapsat, že mi dává dva cáry papíru…

„Kde bydlíte?“, vyštěkne.

Spořádaně sděluji město a číslo popisné domu.

Baba zahrabe v papírech.

„Číslo vchodu?“

„Nevím. Na co číslo vchodu?“ kroutím hlavou.

„To tady musím napsat, jinak vám to nedám,“ baba zvyšuje hlas. „Tak aspoň číslo bytu,“ dodává smířlivě.

„105,“ usmívám se, nic zlého netuše.

„To není číslo vašeho bytu!“ zvedne hlas.

„Jak není číslo mého bytu??? Vy víte, jaké já mám číslo bytu??“. Začínám se dostávat do varu.

„Takové číslo v tom domě není!“

No to se dozvídám noviny! "Takže já mám na smlouvě o bytu, na inkase, na elvéčku, na všech dokumentech číslo bytu 105 a vy tam to moje číslo nemáte?"

„Tady do toho formuláře se píše jiné číslo,“ poučuje mě baba.

„Jaké jiné číslo?“ zvyšuju hlas tentokrát já.

„Statistici mají jiné číslování!“

A kurva!

"Tak ať si to vypíší statistici sami ne?? Proč se mě vyptávají na můj byt, s mojím číslem a chtějí tam jakési číslo jiné? Svoje???"

Otevírá se mi kudla v kapse. Nechci se hádat. Fakt dneska ne.

„Helejte, dejte mi ty papíry  a já si to vyplním doma na netu sama," natahuju ruku s občanem.

„To nejde! To si tady musím zapsat a pak vám to teprv můžu dát! Jenže když někdo ani nezná číslo vchodu… “ pronáší s úšklebkem.

Nevěřím vlastním uším. „Číslo vchodu, milá paní, po mě NIKDY NIKDO nechtěl! Číslo domu a číslo bytu ano a to jsem vám již sdělila. Takže je mi líto, nic dalšího nevím, takže se asi budete muset obejít bez něj!“

Kudla v kapse se otevírá  o něco víc.

Baba brble. Poslední smířlivý pokus z mé strany. Fakt se nechci hádat.

„Tak jak je to s tím číslem?“ ptám se.

„A v kterém patře bydlíte?“

„V prvním.“

„Kolikátý je váš byt, když vejdete do vchodu?!

„No to už si snad děláte srandu ne?? To zajímá KOHO??? Vím já? Nezajímají mě jiné byty, navíc v baráku, kde je 125 bytů a já mám vědět, kolikátý je ten můj? Z které strany mám počítat??“

„Doprava!“

„Doprava? A proč doprava, když se v tom vchodě dá jít i doleva?? Dobrá tedy, jedem doprava.  Tak to je asi číslo 3, ale vzhledem k tomu, že jsem v prvním patře, tak asi to bude číslo 6.. a vememe – li v úvahu, že se jedná o pavlačák, ve kterém jsou byty na obě strany, doleva i doprava, pak to může být i číslo 11 nebo také číslo 15.. můžete si vybrat! A jinak mám sto pět!!“

„Vy mě vůbec nechápete! To není vaše číslo!“

„Ne, to je totiž vaše číslo!“

Kudle uletělo péro.

Zuřím. Odcházím. Bez pozdravu. Třískám dveřma. 20 minut ztraceného života.

Tak. Nechala jsem se unést. Totální blbostí úředníka, který za to možná tak úplně nemůže. Dostihla mě cypovina největšího kalibru, když už jsem si myslela, že větší nesmysly, než mě v poslední době obklopují v kolbence, mě jen tak nepotkají. How wrong I was!

Absurdistán se opět projevil.

Totálně vyhozené státní peníze. Co státní! Peníze daňových poplatníků! Jiná čísla bytů, čísla vchodů – nač??  Na co, kurva, platíme úředníky na katastru nemovitostí? Je to vůbec k něčemu? Když teď blázen statistik ruku v ruce s pošťákem si vymýšlí numera, jak se jim zlíbí? Jen tak mimochodem, koukám na výpis z katastru nemovitostí, mám tam správné číslo baráku a mám tam číslo bytu. 105. kua, tak jaké číslo bych jim ještě měla dávat?

Tak kdo je tady blázen??

To by mě zajímalo, kde to vlastně těch deset let bydlím... No, musím konstatovat, že velmi pravděpodobně nedostanu svůj list, pokud nezjistím číslo vchodu a bytu. A to se fakt nedá.

To mi poser nohy. To abych si přichystala deset tácků;-).

7 komentářů:

  1. Tam se dovíte, že nejste povinna chodit si pro nějaké formuláře na poštu. Nejste ani povinna být doma, když Vás o to pošta žádá. Je tam ale natvrdo naspáno, že statistický úřad zodpovídá za doručení sčítacích formulářů do každé rodiny.
    Také je tam o těch přestupcích a pokutách a je to tam jasně napsáno tak, že přestupku se může dopustit jen ten, komu byl doručen sčítací formulář. Dokud Vám sčítací formulář nebude doručen, nemůže Vás nikdo pronásledovat za neúčast na sčítání.
    Teprve po proběhlém sčítání, pokud se ho nezúčatníte, Vám může tato povinnost vzniknout, protože ten zákon stanoví toto:
    § 21 Dodatečné sečtení
    (1) Pokud nebylo možné doručit sčítací formuláře ve stanovené lhůtě před rozhodným okamžikem, je povinností komisaře opakovat doručení sčítacích formulářů nejpozději do 10 kalendářních dnů po rozhodném okamžiku. Pokud se ani v tomto termínu nepodaří formuláře doručit, je povinností povinné osoby si je vyzvednout nejpozději do 20 kalendářních dnů po rozhodném okamžiku na kterémkoliv pracovišti Úřadu, dodavatele služeb nebo na kterémkoliv obecním úřadu.
    Ten zákon má číslo 296/2009 Sb.

    OdpovědětVymazat
  2. Zakon o scitani? Do toho se mi fakt nechce, rada bych mela jistotu, ze si ho precetli aspon ti urednici. Kazdopadne diky za info, uz jsem v klidu;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Lexulko, mně komisař nevyplnil do svého oddílu číslo domu, jak jsem pobaveně zjistila. HA! Sčítáním už mě 14 dní straší babička, často mi opakuje: díváš se na zprávy na Primě? Tak se dívej, abys věděla na co si máš dávat pozor! Zdá se, že jsme dvě kdo se na to strašidelné vysílání nedívá :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Lexulko, nejsi v tom sama, zuří nás víc... :-)

    OdpovědětVymazat
  5. ledy prolomeny;-)
    na druhy pokus mi byly papiry vydany a ejhle, najednou mam cislo bytu to, co mam;-) pry si to oni rozmysleli.. kdo jsou, kua, ONI??? ze by akta x?;-)

    mejte se najs;-)

    OdpovědětVymazat
  6. ach boze preboze! proc to delat jednoduse kdyz to jde slozite ze?
    Jak to probihalo u nas: formulare jsem nasla ve schrance. Manzel je zacal vyplnovat a skoncil na str. 3 (z asi 15ti) a odlozil. Za par dni jsem je vytahla, uvarila si kafe, zjistila ze to vyplnil blbe, zapla jsem comp a do 10minut bylo vyrizeno. Nad zadnou z otazek jsem nekroutila hlavou...papirovej formular mam schovanej.

    OdpovědětVymazat
  7. Cha chááá!! Tož Lexos, to je zase příběh jak vystřižený ze Tvé karmy;-) No, nemají určitě jiné číslování, jen baba asi vzala do ruky jiné papíry. Jj, spravedlivý trest, že sis nezavolala, kdy ti to mají doručit (dalo se to domluvit na konkrétní hodinu;-) Hele, taky máš ten pocit, že to kdysi bylo jednodušší? Že to házeli do schránek? ;-)

    OdpovědětVymazat